Czym jest identyfikacja wizualna marki i dlaczego jest tak ważna?

19 grudnia 2018
Czym jest identyfikacja wizualna marki i dlaczego jest tak ważna?
Wizerunek firmy ma bezpośredni wpływ na jej sukcesy finansowe oraz rozpoznawalność wśród innych przedsiębiorstw. Z tego powodu ważne jest to, aby komunikaty kierowane do jej odbiorców były spójne i przyciągały na swoją stronę jak najwięcej klientów. Dobrze przemyślana identyfikacja marki to podstawowy element w tworzeniu wizerunku firmy, rozwijania jej tożsamości oraz samoświadomości.

Czym jest identyfikacja marki?
Dobry wizerunek firmy jest budowany między innymi za pomocą wizualnych przekazów. Identyfikacja wizualna to podstawowe narzędzie, służące kreowaniu wizerunku marki oraz budowaniu jej relacji z klientami. Sprawia, że marka wyróżnia się spośród konkurencji i jest rozpoznawalna.
 
Istnieje błędne przekonanie, że identyfikacja wizualna marki to jedynie projekt logo oraz podstawowe materiały firmowe. Jednakże współcześnie potrzeby biznesu i firm są o wiele większe niż kiedykolwiek wcześniej, dlatego też należy poszerzyć pojęcie identyfikacji marki. Nowoczesna identyfikacja polega na zbudowaniu wizualnego systemu marki, a nie tylko stworzeniu kilku projektów. Identyfikacja jest kluczowa dla budowania wiarygodności firmy i pozycji marki w danej branży.
Na co składa się identyfikacja wizualna marki?
Jest wiele składowych identyfikacji marki. Do identyfikacji wizualnej marki składa się wiele elementów wizualnych i poza wizualnych, takich jak:
● Logo/logotyp – Powinno być proste i czytelne, a zarazem wywoływać u odbiorców konkretne i pozytywne emocje. Logo to znak graficzny, która pozwala rozpoznać markę. Może mieć formę symbolu, grafiki lub tekstu z nazwą firmy o odpowiednim kroju pisma. Warto, aby było ono wyróżniające się pośród innych, ale także powiązane z nazwą firmy, co ułatwi klientom powiązać je w całość.
● Nazwa – Powinna nawiązywać do działalności firmy, być łatwa w odbiorze, a także zapewnić rozpoznawalność na tle konkurencji. Przed wyborem nazwy należy przeprowadzić dogłębną analizę firmy oraz otoczenia, aby odpowiednio dobrać, tak aby jednocześnie pasowała do charakteru firmy, jak i wywołała zaufanie u odbiorców.
● Typografia firmy – To kroje i czcionki, stosowane we wszystkich pismach wychodzących firmy. Wybierając odpowiedni front, można zaprezentować markę jako nowoczesną lub z tradycyjnymi wartościami.
● Firmowa kolorystyka – Często ma wpływ na odbiór marki, wyróżnia ją pośród konkurencji oraz określa jej charakter.
● Szata materiałów drukowanych firmy, marketingowych i promocyjnych – Materiały muszą być spójne z resztą elementów identyfikacji marki oraz zachowywać przyjęte kolory i czcionki. Całość powinna mieć układ graficzny z nazwą, logo i inne niezbędnymi danymi firmy.
● Pozostałe elementy identyfikacji – Design produktów oraz ich opakowań, wygląd strony internetowej i mediów społecznościowych, wygląd siedziby i otoczenia firmy, dress code pracowników, tablice informacyjne, szyldy firmowe, stoiska targowe.
Proces powstawania identyfikacji marki
Pierwszym krokiem jest dokładny projekt całości. Z uwagi na złożony charakter projektu często zleca się wykonanie go firmie zewnętrznej. Następnie zaakceptowany przez firmę projekt jest wdrażany zgodnie z harmonogramem. Czas trwania wdrożenia projektu może się różnić w zależności od wielkości firmy oraz złożoności elementów identyfikacji. Nadzór nad wdrażaniem identyfikacji marki sprawujesz przez księgę CI (księga standardów Corporate Identity). Pozwala ona na spójne powiązanie całości i pomaga w ustandaryzowaniu przez zasady stosowania poszczególnych elementów identyfikacji. Tworzenie elementów identyfikacji i materiałów firmy odbywa się zgodnie z przyjętymi zasadami oraz schematami.
Jakie są korzyści z identyfikacji marki?
Jedną z korzyści identyfikacji jest uzyskanie spójności komunikacji marki. Wszystkie elementy składowe marki w trakcie tworzenia kolejnych materiałów i komunikatów powinny być spójne i powiązane ze sobą. Jeżeli proces budowania Twojej marki zaczniesz od stworzenia identyfikacji wizualnej, uzyskasz zarówno spójność graficzną, jak i spójność na poziomie komunikacji całej marki.
Materiały graficzne są ważne gdyż przekazują klientom pewne komunikaty oraz nawiązują lepszą łączność z marką. Stworzenie identyfikacji marki to dobra inwestycja w rozwój firm. Z czasem zainwestowane pieniądze zwrócą się nam i przyniosą nam długofalowe korzyści. Kolejne projekty będą o wiele łatwiejsze do wdrożenia, a projektant nie będzie wymyślać ich na nowo, ale będzie tworzył według gotowego wzorca.